Strona główna > Muzyka, People > Zimna Łódź Fabryczna

Zimna Łódź Fabryczna

wieze_fabryk_cel_i_swiatlo_okladka

Wędrujemy z Tczewa (przypominam, California Stories Uncovered z poprzedniego postu stamtąd pochodzą) do dawnego serca polskiego przemysłu włókienniczego. Do areny „Ziemi obiecanej”, skończonego arcydzieła słynnego reżysera, który wciąż kręci, chociaż nic z tego, co tworzy arcydziełem nie jest.

 

Czas płynie. To już prawie trzy lata, odkąd na BWM zagościł po raz pierwszy łódzki zespół Wieże Fabryk. Teraz kwartet powraca na moje łamy płytą „Cel i światło”, która podobnie jak poprzedniczka pojawiła się dzięki Oficynie Biedota Michała Turowskiego.

W poście sprzed kilku lat napisałem, że podoba mi się to, co grają Wieże Fabryk i zdania zmienić nie zamierzam. „Cel i światło” to bardzo rzetelny materiał, bardzo dobrze i selektywnie brzmiący (propsy, jak to się teraz często pisze i mówi, dla Michała Kupicza). Jeśli artysta chce, by jego twórczość określać jako zimną falę, podporządkuję się temu. Dla mnie jednak, o czym pisałem parę lat temu, zimnofalowy jest przede wszystkim klimat tekstów oraz aura takiego oczekiwania w krańcowym napięciu na coś wybitnie złego, nieuniknionego.

Słuchając płyty, i to mój główny zarzut, miałem wrażenie, że do moich uszu dociera dość przewidywalna wariacja na „Ludzi Wschodu” Siekiery. Oczywiście, nie tylko na ten kawałek. Wokal wciąż jest raczej punkowy niż zimnofalowy, dynamika przywodzi na myśl deczko The Cure, Bauhaus, rzecz jasna Joy Division. A jeszcze z polskiego podwórka, zmiksowana wczesna Kobranocka, 1984, Madame. Mam szczęście pamiętać czasy muzyki lat 80. Wtedy sporo było zespołów falowych (czy to nowo-, czy zimno-). Wieże Fabryk do tej estetyki i energii silnie nawiązują. Dlatego, choć płyta jest dość przewidywalna, nie niesie ze sobą zaskoczeń, słucha się jej miło i 11 piosenek wchodzi bezboleśnie.

Dodatkowy plus za świetną oprawę graficzną, stworzoną przez Tomasza Kaczkowskiego.

 

  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

