Strona główna > Muzyka, People > Led Zeppelin „IV” – Limited Edition Japanese Bonus Track ;)

Led Zeppelin „IV” – Limited Edition Japanese Bonus Track ;)

8 listopada, czyli w dniu, w którym piszę te słowa, wypada równiutka 40. rocznica czwartej płyty Led Zeppelin. Z tej okazji uaktywniłem się nieco na stronach Muzyka.onet.pl. Pojawił się artykuł, a także krótki i treściwy (moim zdaniem) wywiad z Panem Wiesławem Weissem, redaktorem naczelnym magazynu „Teraz Rock”. Ale to, co w sieci ode mnie na temat „IV”, to nie jest wszystko 😉 Jako, że mam BWM, pozwalam sobie na kolejny Japanese Bonus Track 😉

Dzięki Panu Wiesławowi Weissowi, Wojtkowi Cugowskiemu, Kasi Kowalskiej, do artykułu poza różnościami znalezionymi w sieci, dotyczącymi zespołu Led Zeppelin i jego prac nad płytą, mogłem dodać też opinie osób z naszego podwórka. Miało być ich więcej, lecz przyczyny obiektywne spowodowały, że nie dotarły do mnie na czas. Niektórzy grali koncerty, inni, jak Grzegorz Kupczyk z CETI, zmagali się z chorobą. Grześ jak tylko poczuł się lepiej, podesłał mi odpowiedzi na zadane mu przeze mnie pytania. One są właśnie Japanese Bonus Trackiem do moich działań jubileuszowych na stronach Muzyka.onet.pl. Zamieszczam całość krótkiego wywiadu poniżej. Grzegorzu, wielkie dzięki!

 

 

Pamiętasz, w jakich okolicznościach po raz pierwszy usłyszałeś „IV” Led Zeppelin? Jakie wtedy zrobiła na Tobie wrażenie? Co Ci się najbardziej rzuciło w uszy, spodobało, odrzuciło Cię?

Oczywiście, że pamiętam:) W jednej z ponadpodstawowych szkół usłyszałem po raz pierwszy jedno nagranie z tej płyty, był to „Rock And Roll”. Tak jak teraz szpanuje się komórkami, tak wtedy szpanowało się „wyłowionymi” z radia nagraniami. Rejestrowaliśmy je za pomocą magnetofonu kasetowego. Najczęściej za pomocą mikrofonu z głośnika, gdyż wtedy nie było jeszcze w odbiornikach wyjść łączeniowych. Dopiero w późniejszym czasie pojawiły się wejścia „diodowe”. Kolega przyniósł do szkoły magnetofon, aby pochwalić się właśnie takim zdobytym nagraniem. Jak wyżej napisałem, był to „Rock And Roll”. Nie mieliśmy pojęcia, co to jest, kto to gra. Pamiętam, że miałem wtedy kompletnego fioła na punkcie bębnów i końcowe solo zbiło mnie z nóg. Potem długie poszukiwania, Radio LUXEMBURG i wreszcie trafienie. Gdy zdobyłem kolejne nagrania z LZ „IV” po prostu oszalałem. Nie muszę chyba opowiadać, co działo się ze mną podczas słuchania „Schodow” czy „Tamy”. Nie jestem specjalnie oryginalny i jak z pewnością większość myślę, ba! Jestem przekonany, że „Czworka” jest szczytowym osiągnięciem w karierze LZ.

Jako wokalista, jak oceniasz śpiew Roberta Planta na tej płycie?

Genialne! Jednak zauważyłem po latach, a szczególnie podczas opracowywania „Four Sticks” na płyte CETI „W imię prawa”, że LZ (myślę, że głównie Plant) zastosowali bajer zwolnienia taśmy podczas nagrywania ścieżki wokalnej. Wyraźnie słychać tu sztuczność wokalu. Jest on w tym utworze taki „kaczkowaty” (nie znaczy to, że jest źle – wręcz przeciwnie, świetny zabieg) jednak jestem pewien, że tak właśnie zrobiono. Jako wokalista znam temat:) Plant NIGDY nie zaśpiewał tego utworu z oryginalnym przebiegiem linii wokalnej, co potwierdza moją tezę.

Jak oceniasz „IV” na tle wcześniejszych i późniejszych płyty Led Zeppelin?

Jak powiedziałem wcześniej, uważam tę płytę za szczytowe osiągniecie tej grupy.

Czy po latach zdarza Ci się wracać do słuchania „IV”? Jeśli tak, to który numer robi na Tobie największe wrażenie?

Regularnie słucham tej płyty. Nie ma na niej słabego kawałka, każdy ma niesamowity, niepowtarzalny klimat. Często śpiewam sobie z tymi kawałkami i gram. Bardzo wypoczywam w trakcie jej słuchania. Wszystko, co związane z tą płytą jest jakieś nieziemskie, magiczne i tajemnicze, łącznie z okładką.

Bardzo Ci dziękuję za rozmowę.

  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

