Strona główna > Muzyka > Outsiters – Part 10

Outsiters – Part 10

 

Obiecałem, słowa dotrzymuję. W jubileuszowym, 10. odcinku Outsitersów, czyli – przypominam – cyklu jors truli, w którym pojawiają się płyty/filmy (głównie), o których nie piszę nigdzie indziej, a o których uważam, że napisać warto, pojawia się kompilacyjna płyta pod tytułem „Sealesia”, za którą stoi oficyna Falami, wydawca opisywanej w części 9. kapeli Keira Is You, Muariolanza, St. James Hotel, a także przecudnej muzyki Mirka Rzepy z płyty „Rymszary”.

Miody będą za chwilę, a na początek mała łyżeczka dziegciu. Marcin Babko, którego cenię  wysoko jako muzyka, dziennikarza i wydawcę, wykazał się pewną niekonsekwencją. Składanka jest zapowiadana hasłem: „Śląska muzyka na fali! Najlepsze młode zespoły Metropolii na jednej płycie!”. To nie do końca prawda. O ile jestem w stanie zrozumieć, że Marcin nie do końca przepada za ostrą muzyką i stąd na krążku nie ma nawet pół dźwięku metalowego (choć w życiu nie uwierzę, że nie ma na Śląsku ciekawych, młodych zespołów grających ostro), to nie uważam za dobry pomysł zamieszczanie np. Negatywu, który płyt wydał już kilka i nazwą znaną jest powszechnie nawet tym, którzy niekoniecznie jego muzykę smakują chętnie, a wyżej podpisany akurat się do tego grona zalicza. Z lubością, aczkolwiek z częstotliwością, którą nie określiłbym jako dużą, słucham Iowa Super Soccer, w dość sporą Marcinowego zespołu Muariolanza, wspomnianego Mirka Rzepy. To są jednak nazwy znane, jakoś zakorzenione na scenie niezależnej. Rozumiem, że to subiektywny wybór Marcina, że taki miał koncept, że on będzie ponosił za niego konsekwencje, szanuję to. Zwróciłem jedynie uwagę, na pewien fakt.

Muzyki jest dużo, blisko 74 minuty. Ale najpierw obcujemy z wyjątkową (to już specjalność i tradycja Falami) oprawą graficzną, za którą odpowiada Marta Strzoda. Mamy więc okulary, przez które możemy oglądać ciekawe collage w 3D. Mieliście kiedyś w rękach „10,000 Days” Tool? To tutaj macie coś podobnego.

A teraz do dźwięków. Tu już miód będzie się lał często. Są na „Sealesia” piosenki, które już znałem, więcej takich, które usłyszałem po raz pierwszy. Tych które mi się podobają jest masa. Zachwycił mnie chociażby trochę kojarzący się z wariactwem w stylu Pogodno Mofoplan i jego „Cztery dychy”. Urzekł dla odmiany tonizujący, akustyczny Leman Acoustic, zalatujący The Cure i manchesterskim rockiem Searching For Calm, nieco kraftwerkowo pokręcony i w synthpopie zakorzeniony numer The Band Of Endless Noise. Clapham South z ładnie melancholijnym, delikatnie natchnionym wokalem, nie wiem czemu jeszcze nie szaleje na playlistach! Piosenka „Midnight Of Summer” to coś wziętego z ogródka Kosheen, Everything But The Girl, z ambientu, lounge’u, tzw. grania klubowego. Czarująca kompozycja. Fajny hip-hop reprezentuje Czarne Złoto z tekstem trawestującym „Whisky” Dżemu. Reggae’owy optymizm wleje się w nas dzięki Konopians, a świeczki w oczach staną ze wzruszenia przy przepięknej piosence tria Łapka-Rzepa-Głuch „Careless Song”. Ci, którzy kochają Antony’ego Hearty’ego i jego pełen emocji, wrażliwości, rozedrgany głos, zachwycą się tą kompozycją na bank. W nastroju kruchej melancholii utrzyma słuchających nieznany mi wcześniej Oscar’s House.

Muzycznie kompilacja jest wydawnictwem urzekającym wielością stylów, nastrojów, bogactwem emocji, kolorów. Pokazuje to, o czym ja, wydawca i jeszcze wiele osób w Polsce wie – poza mainstreamem w naszej muzyce dzieje się naprawdę dużo! Co mnie cieszy, Marcin zapowiedział, że „Sealesia” będzie wydawnictwem cyklicznym. „Premiera drugiej części na początku 2012 r.”– pisze w informacji prasowej mój Szanowny Kolega. Czekam z niecierpliwością, co wybierze, polecając gorąco pierwszą składankę. Ogląda i słucha się przemiło, a oderwać się  jest ciężko.

  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

